Veelgestelde vragen
Kies een categorie of zoek op een trefwoord. Zo vind je snel en gemakkelijk een antwoord op je vraag.
Selecteer voor antwoord
Ik wil een extra afvalbak aanvragen. Hoe regel ik dit?
Dit verschilt per gemeente.
extra papier-, plastic- of gft-bak aanvragen?
Neem contact op met onze klantenservice.
extra restafvalbak aanvragen?
In de meeste gevallen regel je dit via jouw gemeente. Er zijn kosten en voorwaarden aan verbonden:
- Er is dan of een medische verklaring nodig of
- er moeten meer dan 5 bewoners staan ingeschreven op hetzelfde adres of
- je hebt 3 jonge kinderen die luiers dragen.
Selecteer voor antwoord
Er zit een chip in mijn afvalbak, waar is die voor nodig en wat weten jullie nu van mij?
Met dit systeem wil de gemeente het aanbieden van illegaal afval tegengaan. Bovendien heeft de gemeente op deze manier inzicht in het exacte aantal bakken, die in de gemeente gebruikt worden. De chip in de bak bevat verschillende gegevens. Naast een voor elk adres unieke code geeft de chip aan voor welk soort afval de bak is. Voordat de bak wordt geleegd, wordt de chip ingelezen op het beladingsmechanisme van de vuilniswagen. Er kan niet worden berekend hoeveel afval je hebt aangeboden.
In de volgende gemeenten zijn sommige bakken voorzien van een chip: Alblasserdam, Bergen, Beverwijk, Den Helder, Dordrecht, Drechterland, Enkhuizen, Heemskerk, Hendrik-Ido-Ambacht, Hollands Kroon, Hoorn, Koggenland, Lelystad, Medemblik, Noordoostpolder, Opmeer, Papendrecht, Schagen, Stede Broec, Velsen, Wormerland, Zaanstad, Zeewolde en Zwijndrecht.
Selecteer voor antwoord
Mijn bak is weg, wat nu?
Voor alle vragen over je bak kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Er hangt een kaartje aan mijn bak, waarom is dat?
Voor alle vragen over je bak kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Woon je in Ridderkerk? Bel de gemeente via (0180) 451 234.
Selecteer voor antwoord
Waarom is mijn bak niet schoongemaakt?
Voor alle vragen over je bak kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Woon je in Ridderkerk? Bel de gemeente via (0180) 451 234.
Selecteer voor antwoord
Ik wil mijn bak omruilen voor een ander formaat, kan dat?
Ja, dat is mogelijk. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
Woon je in Ridderkerk? Bel de gemeente via (0180) 451 234.
Selecteer voor antwoord
Ik woon in Zaandam en heb een Biocom bak, waar kan ik terecht voor vragen?
Neem contact op met onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Ik heb een nieuwbouwhuis en wil graag een bak aanvragen
Voor het aanvragen van een bak kan je contact opnemen met onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Mijn bak is stuk, wat nu?
Is jouw bak stuk, neem dan contact op met onze klantenservice.
Woon je in de gemeente Ridderkerken en is je bak kapot? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 0180-451234.
Selecteer voor antwoord
Hoe zet ik mijn bak op de juiste manier aan de weg?
Voor het aanbieden van de afvalbak aan de weg of op de aanbiedlocatie geldt een aantal regels. Wij rijden met verschillende wagens: een achterlader of een zijlader. Afhankelijk van welke wagen er bij jou in de buurt rijdt, bied je de afvalbak op een bepaalde manier aan.