Las werkzaamheden bij de aanleg van het warmtenet

Veelgestelde vragen over warmtenet Sliedrecht

Hier vind je alle veelgestelde vragen over de aanleg van het warmtenet in Sliedrecht. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op. 

Gebruik en aansluiting van een woning

Selecteer voor antwoord

In Nederland gaan we stap voor stap van het vertrouwde aardgas af en gebruik maken van duurzame warmtebronnen. Warmte van HVC is een slim en duurzaam alternatief. Op deze pagina leggen we uit hoe het warmtenet werkt.

Selecteer voor antwoord

Als warmteleverancier moet HVC voldoen aan de leveringsplicht. Deze plicht staat in de Warmtewet, die er speciaal is om consumenten met een warmtenetaansluiting te beschermen. Daarom heeft HVC altijd een extra installatie achter de hand. Deze zogenaamde back-up-installatie schakelt HVC in als de warmtebron in onderhoud is. Of als er een storing optreedt. Ook kan HVC deze installatie aanzetten als de warmtevraag extreem hoog is. Bijvoorbeeld als het in de winter meer dan 10 graden vriest. Zo garandeert HVC dat u altijd voorzien bent van warmte. De warmtenetten van HVC zijn heel stabiel gebleken en hebben een hoge leveringszekerheid. De afgelopen jaren zijn er dan ook geen grote storingen geweest bij de bestaande warmtenetten.

Selecteer voor antwoord

Een warmtenet aanleggen wordt in fases gedaan. Dat kan soms wel jaren duren. De aanleg van het warmtenet is daarmee een grote investering. In eerste instantie worden daarom flatgebouwen en complexen zoals scholen, ziekenhuizen, zorgcentra, kantoorgebouwen etc. aangesloten op het warmtenet. 

huurders

Een woningcorporatie neemt samen met haar huurders het besluit of zij willen aansluiten op het warmtenet. Verschillende factoren spelen daarbij een rol. Bijvoorbeeld of er grote renovatieplannen zijn of dat alleen de (collectieve) cv-ketel toe is aan vervanging. Benieuwd naar de plannen? Neem dan contact op met je eigen woningcorporatie.

woningeigenaren

Het aansluiten van bestaande particuliere eengezinswoningen op een warmtenet is op dit moment helaas nog erg kostbaar. Er zijn nu nog te weinig subsidiemogelijkheden vanuit de Rijksoverheid om dit betaalbaar te maken. De Rijksoverheid werkt wel aan het beschikbaar stellen van subsidies en leningen. 

Alle gemeente in Nederland hebben een Transitievisie Warmte gemaakt. In dat rapport staat per wijk aangegeven welke plannen en (technische) mogelijkheden zij hebben als alternatief voor aardgas. Als woningeigenaar kun je contact opnemen met je gemeente om te achterhalen welke plannen er zijn voor jouw wijk. Veelal vind je deze informatie ook op de website van de gemeente.

Selecteer voor antwoord

huurders

Voor huurders geldt dat de woningcorporatie uw woning geschikt maakt voor het warmtenet. Voordat uw woning en uw buurt aan de beurt is krijgt u een persoonlijk bericht hierover.

woningeigenaren

Om uw woning aardgasvrij te maken is de eerste stap isoleren. Via het energieloket van uw gemeente kunt u persoonlijk advies krijgen over welke maatregelen u het beste kan nemen voor aansluiting op een warmtenet of een andere aardgasvrije oplossing.

Selecteer voor antwoord

Ja, over het algemeen kan een heteluchtverwarmingssysteem worden aangesloten op het warmtenet. De kosten om dit aan te passen voor een aansluiting op het warmtenet verschillen per systeem.

Selecteer voor antwoord

De Rijksoverheid heeft besloten dat alle woningen en andere gebouwen in 2050 aardgasvrij moeten zijn. Om tot een warmtenet te komen is een lang proces. Het hangt ook af van de aanwezigheid van een ‘startmotor’. Een startmotor is een gebruiker van warmte met veel woningen in bezit, zoals bijvoorbeeld een lokale woningcorporatie. Zo kunnen we starten met het aardgasvrij maken van veel woningen. 

Woningeigenaren kunnen uiteraard meedenken over verandering van hun warmte. Ze worden daar over geïnformeerd via de gemeente. De gemeente doet dit samen met andere organisaties.

Selecteer voor antwoord

Ja, dat is veiliger te noemen. Omdat met een aansluiting op het warmtenet geen gasaansluiting of open vuur meer in een woning is. Daarnaast is het beter voor de luchtkwaliteit in een woning en is er geen kans meer op een gaslek.

Selecteer voor antwoord

Het warme kraanwater heeft een temperatuur van 60 graden bij de warmte-unit. Afhankelijk van de afstand tussen de kraan en de warmte-unit komt er over het algemeen binnen een aantal seconden warm water uit jouw kraan. Met je (meng)kraan kun je zelf de temperatuur van het warme water instellen.

Selecteer voor antwoord

Nee, dit is niet het geval. Het warmtenet van HVC en de leidingen waar het koude drinkwater doorheen stroomt zijn twee gescheiden leidingsystemen. Het water (koud of warm) uit de kraan of douche komt niet in aanraking met het water uit het warmtenet.

Het koude drinkwater wordt (in de warmte-unit) opgewarmd door het warmtenet. Het opgewarmde kraanwater loopt vervolgens uit uw kraan of douche. Met uw eigen douche(meng)kraan kunt u zelf de temperatuur van het warme water instellen.

Selecteer voor antwoord

Uw lokale drinkwaterbedrijf zorgt voor de waterdruk in de drinkwaterleidingen. HVC zorgt via het warmtenet alleen voor het verwarmen van het koude drinkwater om te kunnen douchen.

Werken aan het warmtenet

Selecteer voor antwoord

Ook al is het tijdelijk, het aanleggen van een warmtenet in een druk bewoond gebied heeft invloed op hoe woningen, winkels en bedrijven bereikbaar zijn en op het verkeer in de buurt. Daarom werken we samen met verkeersexperts, aannemers, gemeenten en nood- en hulpdiensten om een slim, veilig en snel plan te maken voor de uitvoering van het werk.

Hoe beperken we de overlast?
We voeren de werkzaamheden in fases uit. Zo zorgen we ervoor dat de overlast voor de omgeving zo klein mogelijk is. Tegelijk houden we de buurt voor bewoners en de nood- en hulpdiensten goed bereikbaar.

Verkeersmaatregelen
Tijdens het werk kan het nodig zijn om kruispunten, straten of parkeervakken tijdelijk af te sluiten. Soms kunnen we omleidingen voor fietsers en automobilisten niet voorkomen. Dit is nodig om het werk veilig en snel te doen. Als het werk klaar is, maken we de werksleuf dicht met zand en herstellen we de straat, stoep en het groen waar we gewerkt hebben.

Vooraf informatie
Voordat we beginnen, krijgen alle woningen, winkels en bedrijven in de buurt een brief. Hierin staat:

  • De planning van de werkzaamheden
  • Hoe we het werk uitvoeren
  • Wat dit betekent voor de bereikbaarheid

Selecteer voor antwoord

Als HVC bij jou in de buurt werkt aan het warmtenet of een warmtebron, laten we dit van tevoren weten. Alle woningen, winkels en bedrijven in de (directe) omgeving van he werkgebied ontvangen hierover een brief. In deze brief staat informatie over:

  • Hoe wij het werk uitvoeren
  • De planning
  • Eventuele verkeersmaatregelen
  • Parkeren
  • Etc.

Je kunt ook altijd informatie vinden op de lokale HVC-projectwebsite: www.hvcgroep.nl/warmtenet-GEMEENTENAAM.
Bijvoorbeeld: www.hvcgroep.nl/warmtenet-dordrecht. Of kijk op de gemeentepagina van de lokale krant waar er op dat moment in jouw gewerkt wordt.

Wat zijn de werktijden?
Wij mogen op werkdagen werken tussen 07.00 uur en 19.00 uur. In de praktijk werken onze aannemers meestal tot 16.00 uur. Als er werkzaamheden buiten deze tijden nodig zijn, ontvang je hierover vooraf bericht.

Selecteer voor antwoord

Helaas zorgen werkzaamheden in de buurt van woningen, winkels en bedrijven altijd voor wat overlast. Je kunt hierbij denken aan:

  • Afgesloten straten
  • Minder parkeerruimte
  • Omleidingen voor verkeer
  • Geluid en trillingen van machines en werkvoertuigen
  • Geluid van pompen die aan staan

Wij doen er samen met onze aannemers alles aan om de overlast zoveel mogelijk te voorkomen en te verminderen. We hopen op je begrip en medewerking. Heb je een idee over hoe het beter kan? Laat het ons weten, dan zoeken we samen naar een oplossing.

Selecteer voor antwoord

Tijdens het graven loopt de sleuf vol met grondwater. Met een pomp wordt dit water weggepompt om het grondwater peil lager te maken zodat we het werk veilig kunnen uitvoeren.

Selecteer voor antwoord

Ja, woningen, bedrijven en winkels blijven bereikbaar. Al kan het soms wat lastiger zijn. We maken afspraken over de bereikbaarheid met de gemeente en nood- en hulpdiensten. Tijdelijke verkeersmaatregelen worden duidelijk aangegeven met verkeersborden in de straat.

Selecteer voor antwoord

Parkeer alleen in de aangewezen parkeervakken. Parkeer niet op plekken waar dit niet mag, zoals op de stoep, het fietspad of groenstroken. Dit veroorzaakt overlast voor bewoners, bezoekers en (werk)verkeer. Het kan ook gevaarlijke situaties opleveren.

Heb je problemen met de bereikbaarheid van jouw woning door onze werkzaamheden of tijdelijke verkeersmaatregelen? Laat het ons weten! Je kunt contact opnemen met onze Klantenservice via 0800 - 0700 (gratis, kies optie 2). We zijn bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 uur en 17.00 uur.

Selecteer voor antwoord

We maken samen met verkeersexperts, aannemers, gemeenten en nood- en hulpdiensten een goed plan om het werk veilig en snel uit te voeren. Soms moeten we daarbij een paar parkeervakken of een hele parkeerplaats tijdelijk afsluiten. Dit laten we op tijd weten met verkeersborden.

Als er invalideparkeerplaatsen worden afgesloten, overleggen we met de gebruikers en regelen we een vervangende parkeerplek.

Selecteer voor antwoord

Soms werken we dichtbij (ondergrondse) afvalcontainers. We proberen de containers altijd bereikbaar te houden voor bewoners. Dit kan bijvoorbeeld door loopplanken neer te leggen. Ook maken we afspraken met de gemeente over het legen van de containers. Als het niet mogelijk is om de containers bereikbaar te houden, zorgen we voor een andere oplossing om afval in te zamelen.

Selecteer voor antwoord

Soms ligt de vaste plek voor afvalbakken in een gebied waar gewerkt wordt. Dan kan deze plek tijdelijk niet gebruikt worden. In zo’n geval zoeken we samen met de gemeente naar een oplossing. Meestal maken we een tijdelijke plek zo dicht mogelijk bij de normale plek. Het kan dus gebeuren dat bewoners hun afvalbak tijdelijk iets verder moeten brengen dan ze gewend zijn.

Selecteer voor antwoord

Soms moeten we bomen of struiken weghalen om het werk uit te kunnen voeren. Dit doen we alleen als het echt nodig is. Vooraf maken we hierover afspraken met de gemeente en/of de eigenaar van de grond.

Selecteer voor antwoord

Soms moeten we werken dicht bij de gevel van een woning of gebouw. Vooraf laat HVC een onafhankelijk bureau controleren in welke staat de woning of het gebouw is. Dit onderzoek heet een ‘nulmeting’. De resultaten, samen met foto’s, worden vastgelegd in een rapport. Met dit rapport kunnen we later makkelijker nagaan of klachten of schade aan de woning of het gebouw door onze werkzaamheden zijn ontstaan.

Voor een nulmeting is meestal toegang tot de woning of het gebouw nodig. We bespreken dit vooraf met de eigenaar en/of gebruiker. Een nulmeting in opdracht van HVC is altijd gratis.

Selecteer voor antwoord

Bij HVC vinden we veiligheid heel belangrijk. Elke dag werken we samen om ons werk veilig uit te voeren. Als het nodig is, nemen we extra maatregelen om de veiligheid te verbeteren.

Op onze projecten zijn veiligheidsspecialisten en toezichthouders aanwezig. Zij controleren of iedereen zich aan de werk- en veiligheidsafspraken houdt. Zo zorgen we niet alleen voor een veilig werkgebied, maar ook voor een veilige omgeving daarbuiten.

Selecteer voor antwoord

Zie je (buiten werktijden) een onveilige situatie in een werkgebied van HVC? Bel dan meteen naar de HVC Storingsdienst via 0800 – 482 3637. Dit nummer is gratis en 24/7 bereikbaar.

Is er sprake van een levensgevaarlijke situatie? Bel dan direct 112 voor de nood- en hulpdiensten.

Selecteer voor antwoord

Voor het uitvoeren van werkzaamheden zijn verschillende voertuigen nodig. Denk aan tractoren, graafmachines, vrachtwagens en kranen.

De bestuurders van deze voertuigen letten altijd goed op wanneer ze door de buurt rijden. Soms kan het toch moeilijk zijn om alles goed te zien. Daarom is ons advies om altijd eerst oogcontact te maken met de bestuurder van het voertuigen om zeker te weten dat je bent gezien. Rijd je op de fiets, brommer/scooter, in de auto etc. geef het werkverkeer dan de ruimte om van en naar het werkgebied te rijden.

Selecteer voor antwoord

Door de uitdagingen in de energietransitie zal de komende jaren de druk op de warmtebranche groter worden. Maar veiligheid in de sector blijft altijd het allerbelangrijkst. Daarom is in 2018 de campagne ‘Samen Veilig Werken Aan Warmte’ gestart.

Ongeveer 20 aannemers en warmtebedrijven werken samen om de veiligheid te verbeteren. Dit doen ze op basis van zes belangrijke punten:

Goede voorbereiding is veilige uitvoering
Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid
Onveilig? Spreek elkaar aan
Veiligheid op alle niveaus
Samen leren van successen en incidenten
Veiligheid is niet onderhandelbaar

Wil je meer weten? Kijk op Samen Veilig Werken Aan Warmte.

Selecteer voor antwoord

Onze werkgebieden zijn afgezet met (bouw)hekken. Alleen medewerkers van HVC, onze aannemers en personen met toestemming mogen achter deze hekken komen. Voor anderen, zoals bewoners, bezoekers en kinderen, is het verboden om het werkgebied te betreden.

Zie je tijdens of buiten werktijden iemand in het werkgebied die daar niet mag zijn? Laat het ons dan weten. Spreek één van onze medewerkers aan of bel de HVC Storingsdienst op 0800-482 3637 (gratis en 24/7 bereikbaar).

Selecteer voor antwoord

Heb je een vraag over het aanleggen van het warmtenet? Neem dan contact op met HVC. De contactgegevens staan in de brief die je hebt ontvangen of op de projectwebsite: www.hvcgroep.nl/warmtenet-GEMEENTENAAM. Bijvoorbeeld: www.hvcgroep.nl/warmtenet-dordrecht.

Aansluiten en kosten

Selecteer voor antwoord

Dit is afhankelijk van de werkzaamheden en verschilt per woningcorporatie. Neem hiervoor contact op met jouw woningcorporatie.

Selecteer voor antwoord

Ja. Bedrijven, scholen en andere gebouwen kunnen ook worden aangesloten op het warmtenet. Zij kunnen bij interesse contact opnemen met HVC via het contactformulier.

Tarieven en warmteverbruik

Selecteer voor antwoord

Aan de warmte-unit zit een warmtemeter gekoppeld die registreert hoeveel warmte wordt verbruikt en houdt bij:

  • de hoeveel kubieke meters (m3) water die door de warmte-unit stroomt.
  • de aanvoertemperatuur die HVC via het warmtenet aan de woning levert.
  • de retourtemperatuur die vanuit de woning terug het warmtenet in stroomt.

Met deze informatie stelt de warmtemeter het energieverbruik in gigajoules (GJ) vast. Het verbruik kan afgelezen worden via de display van de warmtemeter. De HVC Servicekaart met daarop de uitleg hoe dit werkt, wordt met de warmte-unit meegeleverd.

Collectief: In sommige gevallen wordt er gebruik gemaakt van een collectief systeem. Hierbij is het verbruik centraal geregeld.

U krijgt maandelijks van HVC een energierapport. Hierin staat hoe uw verbruik zich verhoudt tot soortgelijke woningen en gezinssamenstellingen.

Selecteer voor antwoord

De prijs per gigajoule is gestegen in 2023. De belangrijkste redenen:

  • Door de oplopende inflatie is alles duurder geworden.
  • Wij krijgen minder subsidie voor onze duurzame bronnen. Denk aan de bio-energiecentrale in Alkmaar of de afval- en energiecentrale in Dordrecht.
  • De prijzen voor elektriciteit zijn gestegen. We gebruiken elektriciteit om de warmte vanuit onze warmtebronnen naar de klanten te pompen. En op enkele plekken om warmte te maken via warmtepompen.
  • Van alle door HVC geleverde warmte wordt een klein deel met aardgas geproduceerd. Dat is voor de piekmomenten in de winter (als het bovengemiddeld koud is) of als back-up in het geval dat een van onze duurzame bronnen in onderhoud of in storing is.

 

Selecteer voor antwoord

Waarschijnlijk nog wel een aantal jaar. De koppeling tussen de gas- en warmtetarieven is namelijk vastgelegd in de Warmtewet. Op dit moment werkt de overheid aan een nieuwe Warmtewet. Daarin wordt deze koppeling (waarschijnlijk) losgelaten. Wij ondersteunen deze ontwikkeling van harte.

Selecteer voor antwoord

Lees alles over tarieven, tariefbladen en hoe deze tarieven zijn op gebouwd op onze tarieven pagina.

Selecteer voor antwoord

Nee, dit kan niet. De maximale warmtetarieven worden ieder jaar per eind december vastgesteld door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) voor de verbruikskosten en de vaste kosten. Wij mogen nooit meer vragen dan deze maximale warmtetarieven. Als deze maximale warmtetarieven fors dalen, dan dalen ook de HVC warmtetarieven. Wij bieden daarom geen contracten aan voor bijvoorbeeld drie jaar.

 

Selecteer voor antwoord

Nee, het warmtenet waarop uw woning is aangesloten is van HVC. HVC zorgt voor de aanleg en het onderhoud van het warmtenet en voor de veilige productie en levering van de warmte aan de klanten. Dat wil zeggen dat HVC de netbeheerder én warmteleverancier in één is.

Om consumenten te beschermen is in 2014 de Warmtewet opgesteld. Daarin is onder andere vastgelegd wat de maximale tarieven zijn die een warmteleverancier in rekening mag brengen bij haar klanten. Deze maximale tarieven worden ieder jaar (eind december) voor het daaropvolgende jaar vastgesteld door de overheid (ACM).

Bekijk de video met uitleg.

Overige vragen

Selecteer voor antwoord

De aanleg van een nieuw warmtenet gaat altijd stapsgewijs en in nauw overleg met de gemeente, ontwikkelaars, woningcorporaties en omwonenden. De aanleg duurt soms een aantal jaar. Ook is er niet altijd direct een duurzame warmtebron beschikbaar, maar moeten de aangesloten woningen in zo’n overgangssituatie toch verwarmd worden.

Een tijdelijk (gasgestookte) warmtestation zorgt dan voor de warmte. Hierdoor is het mogelijk om woningen en gebouwen alvast klaar te maken voor een duurzame toekomst. Zo’n tijdelijk warmtestation blijft dienst doen totdat de duurzame warmtebron beschikbaar is.

Selecteer voor antwoord

Een warmteoverdrachtstation (WOS) is een gebouw in de wijk. In dit station komt de hoofdleiding binnen en van daaruit vertakt het leidingennet met de juiste temperatuur warm water naar de woningen en gebouwen die zijn aangesloten op het warmtenet.

Selecteer voor antwoord

Nee. Bij het verwarmen van een woning via het warmtenet zijn twee partijen actief: HVC en een installatiebedrijf (koopwoning) of de verhuurder van een woning.

HVC zorgt voor:

  • de productie en (monitoring van) levering van warmte aan de woning.
  • de aanleg en onderhoud van het warmtenet.
  • de warmte-unit en warmtemeter (inclusief de verleende service bij een storing) die warmte aflevert aan de binnenhuisinstallatie van de woning.

De warmte-unit is in principe onderhoudsvrij. Eventuele onderhouds- of vervangingskosten van de warmte-unit zijn in de huurprijs (vastrecht) inbegrepen.

Het installatiebedrijf of verhuurder zorgt voor:

  • de binnenhuisinstallatie en het installeren ervan (thermostaat, radiatoren/vloerverwarming/convectoren, drukvat, leidingen en kranen).
  • het inregelen en afstellen van de binnenhuisinstallatie. Voor een efficiënt werkende installatie is het erg belangrijk dat deze goed is ingeregeld. Een slechte inregeling kan namelijk zorgen voor minder comfort en een hoger verbruik en kosten.

De binnenhuisinstallatie (denk aan de inpandige leidingen en radiatoren, net als in een gasgestookte situatie) is eigendom van de woningeigenaar of verhuurder. Voor het onderhoud hieraan kan de woningeigenaar een onderhoudscontract afsluiten bij een zelf te kiezen installateur. In geval van een huurwoning is dit de verantwoordelijkheid van de verhuurder. HVC is verantwoordelijk voor de leidingen in de straat,  tot en met de warmte-unit. De gehele installatie en leidingen na de warmte-unit is de verantwoording van de woningeigenaar of verhuurder.

Selecteer voor antwoord

Er zijn alternatieven voor alle apparaten die aardgas gebruiken, die allemaal verschillen in prijs en benodigde aanpassingen. Laat je daarom goed adviseren, door bijvoorbeeld het energieloket van jouw gemeente of een erkende installateur. 

Koken op inductie is een goed alternatief. Voor het verwarmen van de woning zijn er alternatieven, zoals een warmtenet of een warmtepomp. Ook zijn er mogelijkheden om in kleinere stappen tot een aardgasvrije verwarming te komen zoals met een hybride warmtepomp. Daarbij wordt de cv-ketel ondersteund door een warmtepomp, zodat aardgas alleen nog nodig is voor het verwarmen van water en de momenten dat de warmtepomp de benodigde warmte niet volledig kan leveren.

Selecteer voor antwoord

HVC is een publiek energie- en afvalbedrijf. Sinds onze oprichting in 1991 helpen we aangesloten gemeenten en waterschappen duurzamer te worden. Dat doen we door ze te ondersteunen bij de overgang naar ‘aardgasvrij’, en het verminderen van de hoeveelheid restafval. Ons gezamenlijke doel: een schone wereld. 

Weten hoe HVC dat doet? Bekijk dan het Verhaal van HVC of deze video.

Contact warmtenet Sliedrecht

Heb je vragen over de aanleg van het warmtenet of wil je meer weten over bepaalde werkzaamheden?

Mail ons je vraag
HVC helm