foto van een Flamco warmte-unit die in 4.000 woningen is geïnstalleerd

meterwissel slimme meter

Op dit moment worden wamtemeters gewisseld bij klanten van HVC. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie en de veelgestelde vragen.

Meterwissel noodzakelijk

In een deel van de woningen die zijn aangesloten op het warmtenet van HVC zijn warmtemeters aan vervanging toe. Klanten krijgen van HVC een nieuwe ‘slimme’ meter. Met deze meter kunnen wij op afstand het verbruik aflezen voor de maandelijkse energierapporten die klanten van ons ontvangen. Vanaf 2027 zijn we wettelijk verplicht onze klanten inzicht te geven in hun verbruik (algemene leveringsvoorwaarden art. 19.2-19.4).

De warmte-unit en de warmtemeter zijn eigendom van HVC. Om de meter te kunnen verwisselen moet de monteur gemakkelijk bij de warmte-unit kunnen komen. Wij verzoeken klanten vriendelijk de ruimte rondom de warmte-unit vrij te houden.

Wissel uitgevoerd door Inter-on.

Inter-on is het bedrijf dat de meter komt wisselen in opdracht van HVC. Klanten die een nieuwe meter nodig hebben ontvangen van Inter-on een brief met daarin een datumvoorstel voor de werkzaamheden. Je kan zelf aangeven of de afspraak uitkomt, of telefonisch contact opnemen met Inter-on om een nieuwe afspraak te maken. 

Goed om te weten; Inter-on komt alleen de meter wisselen en een check doen op de warmte-unit. Overige vragen kun je stellen aan HVC via de klantenservice.

Vragen over de afspraak?

  • Wil je de afspraak met Inter-on wijzigen of afzeggen? Dat kan telefonisch op werkdagen tussen 8.30 uur en 15.00 uur via 072 - 534 84 12. Of per e-mail via service@inter-on.nl.
  • Heb je vragen over de meterwissel, of andere inhoudelijke vragen over de warmtelevering? Neem dan contact op met HVC. Wij zijn op werkdagen tussen 08.30 en 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 0800 - 0700, optie 2, of mail naar klantenservice@hvcenergie.nl.

veelgestelde vragen over de meterwissel

Selecteer voor antwoord

Is jouw meter net verwisseld voor een slimme meter? Dan moeten we eerst een aantal maanden aan data van de meter terugkrijgen, voordat de meter als 'slim' wordt geregistreerd. In deze periode ontvang je geen energierapporten en vragen wij de meterstand uit als deze nodig is voor bijvoorbeeld de jaarnota of een tariefswijziging. Zodra de meter voldoende data heeft geregistreerd worden er energierapporten opgemaakt. Dit kan enkele maanden duren.

 

Selecteer voor antwoord

Als je niet wil dat de meterstanden worden uitgelezen, geef dat dan door aan de klantenservice van HVC. Wij lezen de meterstanden dan niet op afstand uit en vragen je ieder jaar om de meterstand door te geven. De meterwissel moet dan wel nog steeds plaatsvinden. Wij zijn namelijk vanaf 2027 verplicht om onze klanten inzicht te kunnen geven in het verbruik. Als wij nu de meter niet wisselen, voldoen wij niet aan de wettelijke verplichting.

Selecteer voor antwoord

Een slimme meter stuurt de meterstanden automatisch door naar de energieleverancier. De slimme meter registreert hoeveel warmte je verbruikt. Zo krijg je inzicht in jouw energieverbruik. Dit helpt je met energie en geld besparen.

Selecteer voor antwoord

Wanneer je een slimme meter hebt voor warmte en toch een meterstandenverzoek van ons ontvangt, kunnen we de slimme meter waarschijnlijk niet uitlezen. Weet je zeker dat je een slimme meter hebt voor warmte, maar ontvang je toch een verzoek? Bel dan met de klantenservice om te kijken of de meter misschien in storing staat.

Is jouw meter net verwisseld voor een slimme meter? Dan moeten we eerst een aantal maanden aan data van de meter terugkrijgen, voordat de meter als 'slim' wordt geregistreerd. In deze periode ontvang je geen energierapporten en vragen wij de meterstand uit als deze nodig is voor bijvoorbeeld de jaarnota of een tariefswijziging.

Je kunt de meterstand doorgeven via Mijn HVC, of bel met onze klantenservice om de meterstand door te geven.

Selecteer voor antwoord

Als je een slimme meter hebt dan krijg je een maandelijks energierapport waarin het energieverbruik is opgenomen. Als je geen slimme meter hebt dan moet je het warmteverbruik zelf bijhouden. Schrijf dan bijvoorbeeld elke eerste dag van de maand je meterstand voor warmte op.

Selecteer voor antwoord

Aan de warmte-unit zit een warmtemeter gekoppeld die registreert hoeveel warmte wordt verbruikt en houdt bij:

de hoeveel kubieke meters (m3) water die door de warmte-unit stroomt. de aanvoertemperatuur die HVC via het warmtenet aan de woning levert. de retourtemperatuur die vanuit de woning terug het warmtenet in stroomt.

Met deze informatie stelt de warmtemeter het energieverbruik in gigajoules (GJ) vast. Het verbruik kan afgelezen worden via de display van de warmtemeter. De HVC Servicekaart met daarop de uitleg hoe dit werkt, wordt met de warmte-unit meegeleverd.

Collectief: In sommige gevallen wordt er gebruik gemaakt van een collectief systeem. Hierbij is het verbruik centraal geregeld.

U krijgt maandelijks van HVC een energierapport. Hierin staat hoe uw verbruik zich verhoudt tot soortgelijke woningen en gezinssamenstellingen.

Selecteer voor antwoord

Een warmte-unit is de installatie in de woning die ervoor zorgt dat de warmte uit het warmtenet de woning verwarmt en van warm kraanwater voorziet. De warmte-unit is een grote zwarte of grijze ‘box’ die meestal in de meterkast geplaatst is, maar soms ook op een andere plek hangt zoals de berging, trapkast of keuken.

Selecteer voor antwoord

Al je warmtevragen stel je aan HVC. Neem hiervoor op werkdagen contact op met onze klantenservice.