Alles over warmtetarieven
De warmtetarieven van 2025 zijn bekend. Op deze pagina vind je de tarieven, geven we uitleg en beantwoorden we de veelgestelde vragen.
warmtetarieven 2025
Dit zijn de belangrijkste wijzigingen voor 2025:
Klanten met een gemiddeld verbruik zien hun totale kosten iets dalen.
Een huishouden met een gemiddeld verbruik betaalt het komende jaar door de aangepaste tarieven minder dan in 2024.
Het leveringstarief daalt.
Het leveringstarief van HVC staat in 2025 op € 41,60. Dit is € 2,76 per GJ lager dan in 2024. Het maximumtarief van de ACM in 2025 is € 43,79.
De vaste leveringskosten stijgen licht.
De vaste leveringskosten zijn hoger vanwege de hogere materiaalkosten en de gestegen lonen.
bekijk jouw warmtetarieven 2024
Download hier de warmtetarieven die gelden in 2024. Vanaf 1 januari vind je hier de tarieven voor 2025. Klanten ontvangen vanaf vandaag persoonlijk bericht over hun warmtetarieven voor 2025.
Opbouw van de warmtetarieven
De tarieven voor warmte bestaan uit variabele kosten en vaste kosten.
Variabele kosten
De variabele kosten zijn afhankelijk van het warmteverbruik in de woning. Dat verbruik wordt gemeten in gigajoule (GJ). Per gigajoule betaal je een tarief wat ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld. Op deze kosten heb je zelf invloed – hoe meer je bespaart, hoe minder je betaalt.
Vaste leveringskosten
De vaste leveringskosten zijn de kosten die je betaalt voor het warmtenet. Voor deze kosten maakt het niet uit hoeveel warmte je gebruikt. De vaste leveringskosten worden ieder jaar opnieuw vastgesteld en bestaan uit drie onderdelen:
- Vastrecht
Dit zijn kosten voor het beheer en onderhoud van het warmtenet, inclusief een 24-uurs storingsdienst. Deze kosten gelden voor alle warmteklanten. - Meetkosten
Dit zijn de kosten voor het opnemen en het verwerken van de meterstanden, inclusief onderhoud en vervanging van de meter. Deze kosten gelden voor alle warmteklanten. - Kosten voor de warmte-unit
Dit zijn de kosten voor het beheer, onderhoud en eventuele vervanging van de warmte-unit.
Voor mensen met een huurwoning die in hun huidige woning overstappen van aardgas naar warmte hebben wij met woningcorporaties een afspraak dat zij een gedeelte van de vaste kosten voor de huurder betalen. Dit noemen we ‘gesplitste vaste kosten’. Deze overstappende bewoners betalen geen kosten voor de warmte-unit en het vastrecht is lager.
Op de jaar- of eindnota vind je het totaal van deze vaste kosten onder het kopje “vaste leveringskosten warmte”.
bepalen van de tarieven
Consumenten zijn beschermd via de Warmtewet, waarin maximale tarieven voor warmte zijn opgenomen. Deze maximale tarieven worden jaarlijks bepaald door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Consumenten mogen namelijk niet meer betalen voor warmte dan ze met een gasaansluiting zouden betalen. Er wordt een voorstel gedaan voor een nieuwe Warmtewet, waarin deze koppeling wordt losgelaten. Dit kan echter nog wel enkele jaren duren.
maandelijkse kosten warmte
Net zoals bij gas betaal je iedere maand een termijnbedrag. Dit bedrag is opgebouwd uit 1/12 deel van het verwachte jaarverbruik plus de vaste kosten. We meten het verbruik van warmte in gigajoules (GJ). Een GJ warmte is te vergelijken met ongeveer 33 m3 gas.
veelgestelde vragen over de tarieven
Selecteer voor antwoord
Waarom krijgen we 5% korting op de maximum tarieven van de ACM?
Wij hebben contractuele afspraken gemaakt met woningcorporaties en aandeelhoudende gemeenten dat wij onze warmtelevering zo betaalbaar mogelijk houden voor onze klanten. Daarom geven wij standaard 5% korting op het maximum Gigajoule-tarief van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het maximum gigajoule-tarief van de ACM is gebaseerd op de gemiddelde prijs per m3 gas voor een één jaar vast contract bij de tien grootste gasleveranciers in Nederland.
Selecteer voor antwoord
Waarom staan de warmtetarieven voor één jaar vast, ook als de gasprijzen halverwege het jaar dalen of stijgen?
In de huidige warmtewet is vastgelegd dat de warmtetarieven één keer per jaar in december worden vastgesteld. Dit gebeurt op basis van de gemiddelde gasprijs van een vast contract bij de 10 grootste gasleveranciers. Zodra de prijs is vastgesteld, kopen wij alle warmte in die we nodig denken te hebben voor onze klanten in het komende jaar. Als de prijzen vervolgens in dat jaar dalen of stijgen, kunnen we de prijs niet meer aanpassen, omdat de warmte al is ingekocht.
Selecteer voor antwoord
Waarom gaan de vaste kosten omhoog?
Het onderhoud en beheer van het warmtenet is duurder geworden vanwege de aanhoudende inflatie, de hogere materiaalkosten en gestegen lonen.
Selecteer voor antwoord
Wat gaan de warmtetarieven in de toekomst doen?
Wij kunnen geen voorspelling doen over de tarieven in de toekomst. Voorlopig blijft het maximale tarief dat voor warmte gevraagd kan worden nog wel gekoppeld aan de gasprijzen. Dit is namelijk vastgelegd in de warmtewet.
Selecteer voor antwoord
Hoe zit het nou precies met de relatie tussen gas en warmte?
De belangrijkste koppeling tussen gas en warmte is vastgelegd in de warmtewet. Die wet is ontstaan uit het idee dat je voor een warmteaansluiting niet meer mag betalen dan voor een gasaansluiting. De warmtetarieven worden dan ook één keer in december van ieder jaar vastgelegd. Dit gebeurt op basis van de gemiddelde gasprijzen op dat moment voor een 1-jaar vast contract voor het volgende jaar van de 10 grootste gasleveranciers. Lees hier meer over via de ACM.
Selecteer voor antwoord
waarom zijn in 2025 de kosten voor het onderhoud en huur van de warmte-unit verhoogd?
Wij hebben altijd een korting gegeven op de totale vaste kosten, wat we verwerkten in het onderdeel “huur van de warmte-unit”. Omdat de kosten voor materiaal en loon gestegen zijn, kunnen we deze korting niet meer geven.
Selecteer voor antwoord
Ik kan mijn energierekening niet betalen. Wat moet ik doen?
Mocht je moeite hebben om de energierekening te betalen dan verzoeken wij je zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Wij denken graag met je mee hoe wij dit kunnen oplossen. In 2024 is er het Tijdelijk Noodfonds Energie voor huishoudens met lage inkomens en een hoge energierekenig. Je kunt ook contact opnemen met je gemeente, of met instanties als bijvoorbeeld https://geldfit.nl/.
Selecteer voor antwoord
Hoe kan ik energie besparen?
Energie besparen is altijd een goed idee, want energie die je niet verbruikt hoef je niet te betalen. Op deze pagina vind je een overzicht van alle tips om energie te besparen.
Selecteer voor antwoord
Het idee van een warmtenet is om geen gas meer te verbruiken. Waarom gebeurt dat dan alsnog?
Bij het aanleggen van een nieuw warmtenet gebruiken wij tijdelijke warmtestations die gebruik maken van gas. Deze tijdelijke warmtestations worden op den duur altijd vervangen door een duurzame bron (zoals aardwarmte of aquathermie). Het duurt echter enige tijd voordat zo’n bron ontwikkeld is. Lees hier meer over op deze pagina.
Selecteer voor antwoord
Kan ik een maandelijks overzicht krijgen van mijn warmteverbruik?
Als je een slimme meter hebt dan krijg je een maandelijks energierapport waarin het energieverbruik is opgenomen. Als je geen slimme meter hebt dan moet je het warmteverbruik zelf bijhouden. Schrijf dan bijvoorbeeld elke eerste dag van de maand je meterstand voor warmte op.
Selecteer voor antwoord
Jullie moeten toch de tarieven 30 dagen voor ingangsdatum bekend maken?
Voor gas en stroom is dit inderdaad verplicht om de tarieven 30 dagen van tevoren bekend te maken. Voor warmte niet. Op de website van de ACM staat hier meer informatie over.
Selecteer voor antwoord
Hoe zit het ook alweer met het prijsplafond en de tarieven in 2023?
Alles over het prijsplafond en de tarieven in 2023 lees je op deze pagina.
meer informatie
Alle tariefbladen en voorwaarden
herstelbesluit ACM.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft een rekenfout gemaakt in het vaststellen van de maximumtarieven voor de vaste kosten voor warmte. De maximale vaste kosten per jaar worden maximaal € 36 lager. Met de aanpassing van het maximale tarief betalen bijna alle klanten nog steeds minder aan vaste kosten bij HVC. Voor bijvoorbeeld CW 5 en CW 6 klanten heeft aanpassing wel gevolgen en hun vaste kosten worden iets lager. Al onze klanten worden persoonlijk geïnformeerd over hun situatie.