Rije rije rije op frituurolie
En hoe we onze wagens verder verduurzamen.
minder CO2
Weet je nog? Dikke rookpluimen uit de uitlaat, het brullen van de dieselmotor bij het optrekken van de vrachtwagen. Het is nog niet eens zo lang geleden dat de meeste vrachtwagens hoorbaar door de straten, wegen en over snelwegen denderden. De laatste jaren heeft de ontwikkeling van vrachtwagens een enorme vlucht genomen. Dat moest ook wel, want de Europese normen voor de CO2-uitstoot worden steeds strenger. Zo is ook te merken in Nederland, waar je in binnensteden steeds meer emissieloze zones krijgt. Bij HVC is duurzaam wegtransport een belangrijke pijler in haar doelstellingen
Stiller en schoner de wijk in
Vorig jaar besloot de business unit Inzameling dat alle voertuigen op elektriciteit gaan rijden, tenzij er redenen zijn dat het niet anders kan. Directeur Gertjan de Waard: ‘We waren een van de eersten in Nederland die een elektrische inzamelwagen in gebruik namen. Onlangs is er een tweede elektrisch inzamelvoertuig aangeschaft en staan er nog meer op de planning. Ook bij Beheer Openbare Ruimte elektrificeren we ons wagenpark, bijvoorbeeld met veegwagens die op groene elektriciteit rijden. Maar de actieradius van elektrische voertuigen is nog niet voldoende om met grote voertuigen lange afstanden te rijden, zoals bij Logistiek. We zoeken daarom naar een combinatie van elektrische voertuigen, LNG of CNG en diesel.’
Brandstof van plantenresten
Gertjan vervolgt: ‘Ook diesel wordt steeds duurzamer. Daarom reden we al op de meest duurzame diesel die er was, namelijk een mix met 30% HVO. Zodra het technisch mogelijk was, zijn we gaan rijden op 100% HVO. Dit is een bijna CO2-neutraal alternatief voor diesel. HVO 100 staat voor 100 procent Hydrotreated Vegetable Oil. Deze brandstof wordt gewonnen uit voornamelijk plantenresten, afval- en restgrondstoffen en ander organisch materiaal. Bijvoorbeeld frituurvet. HVO100 vermindert de uitstoot van stikstof (-9%), koolmonoxide (-24%), roet en fijnstof (-33%). Mooie ontwikkelingen, die ervoor zorgen dat onze wagens steeds duurzamer worden. Want dit is en blijft voor ons de norm.’
Deze veegwagen rijdt op groene elektriciteit.