Foto van de locatie van de boorwerkzaamheden langs Intermezzo in Sliedrecht.

Voortgang HVC-project ‘Boring onder de Merwede’

In de tweede week van april zou HVC de eerste warmteleiding voor het project 'Boring onder de Merwede' aanbrengen tussen Sliedrecht en Dordrecht. Helaas verliep dit anders dan gepland en zijn de werkzaamheden uitgesteld. Wat is er gebeurd en hoe nu verder?

Maandag 29 april 2024

Cleaning run

Op vrijdag 5 april werd de gehele boortunnel nog succesvol ‘geruimd’ ter voorbereiding op de ‘intrekoperatie’ die op maandag 8 april zou starten. Om er zeker van te zijn dat een boortunnel schoon is, wordt er altijd kort voor het intrekken van een leiding nog een zogenaamde ‘cleaning run’ uitgevoerd.

Instabiele boortunnel

Op zaterdag 6 april bleek tijdens de uitvoering van de cleaning run dat een deel van de boortunnel instabiel was en een verstopping veroorzaakte. De werkzaamheden zijn toen stilgelegd. Op maandagochtend 8 april is de cleaning run hervat. Helaas met hetzelfde resultaat.

De boortunnel is in de eerste 150 meter vanaf Sliedrecht instabiel. Daardoor lekte er boorvloeistof * uit de boortunnel dat zich via slappe grond naar de oppervlakte heeft gewerkt. Als gevolg van deze lekkage werd de bodem van de naastgelegen sloot deels omhoog gedrukt. De werkzaamheden zijn daarom per direct gestaakt.

Aangepaste werkwijze

Om de leiding alsnog succesvol onder de Merwede-rivier aan te brengen zijn de afgelopen weken diverse opties onderzocht. In overleg met de betrokken experts en diverse stakeholders (zoals bijvoorbeeld ProRail) werkt HVC nu aan een plan om met stalen damwanden een kuip om de boortunnel te maken. Hiermee wordt voorkomen dat de boorvloeistof ontsnapt.

Werkzaamheden opnieuw ingeland

Na het aanbrengen van de damwanden worden de boorwerkzaamheden hervat en kan het intrekken van de leidingen onder de Merwede-rivier opnieuw worden ingepland. Zodra hier meer bekend over is, communiceren we dit via de diverse lokale media en de BouwApp.

 

Over de gebruikte boorvloeistof

Tijdens het maken van dergelijke boringen wordt gebruik gemaakt van een boorvloeistof om de boortunnel in stand te houden. Deze boorvloeistof is een 100% natuurlijk product en bestaat uit bentoniet klei dat gemengd wordt met water tot een modderachtige substantie waarmee de boortunnel gevuld wordt.

Bentoniet is een in de natuur voorkomende natrium-kleisoort. Het is dan ook niet schadelijk voor mens en milieu. Deze kleisoort wordt onder andere gebruikt in de landbouw als grondverbeteraar, in cosmetische producten maar bijvoorbeeld ook in het productieproces van kattenbakvulling.

Gerelateerd nieuws