Unieke HVC elektrische inzamelwagens geïntroduceerd
Vanaf vandaag rijden er twee unieke elektrische inzamelwagens rond in omgeving Velsen. Het gaat om Volvo trucks, een zijlader voor de afvalinzameling van bakken aan huis, en een truck voor de inzameling van afval uit ondergrondse containers. Elektrisch vervoer is niet belastend voor het milieu en het is een stille manier van inzamelen. Prettig voor inwoners waar we afval inzamelen.
Unieke voertuigen
De voertuigen zijn uniek omdat deze op maat gemaakt zijn door Volvo dealer LVS Trucks in Zwaag en VDL Translift. Bij elektrische zijladers worden bakken aan huis aan de zijkant opgetild. Hierdoor is er beperkt ruimte voor de twee benodigde accu’s aan beide zijden van de auto. Door opbouwer VDL en Volvo dealer LVS Trucks is het mogelijk gemaakt om aan één zijde drie accu’s te plaatsen en op de plek van de zijlader één. Wagenparkbeheerder Evert-Jan Plas van HVC is trots op het eindresultaat. “Hiermee kunnen we een volgende stap zetten om onze vloot verder te verduurzamen. We hebben zestig zijladers in ons wagenpark, dus met de configuratie die nu is uitgedacht hebben we een blauwdruk waarmee we een substantieel deel van onze vloot kunnen elektrificeren binnen marktconforme kosten.”
Stil en duurzaam rijden
Wij gaan de twee nieuwe wagens opladen bij de vestiging in Velsen. “Bij al onze zeven vestigingen hebben we opladers”, vertelt Plas. “Deze auto’s staan na werktijd 14 uur stil en dat is ruim voldoende om ze weer volledig op te laden voor de volgende dag.” Vanaf 2017 zijn we al bezig met elektrisch rijden. Van de circa vierhonderd voertuigen rijdt inmiddels 15% elektrisch. Evert-Jan: ‘het is onze ambitie om in 2030 zo’n 80% van ons wagenpark verduurzaamd te hebben, al is het tempo waarin dat kan afhankelijk van externe factoren zoals de capaciteit van het elektriciteitsnet. Er moet immers voldoende stroom zijn om alle voertuigen op te laden. Dit is wel onze grote wens, omdat het prettiger is voor inwoners qua geluidsbelasting. Daarnaast verwachten we ook dat steeds meer gemeenten in ons werkgebied stappen gaan zetten om milieuzones en zero-emissie zones in te voeren.”
Trotse medewerkers
Chauffeurs die op elektrische trucks gaan rijden krijgen extra trainingen hiervoor. Ook de technici die het wagenpark onderhouden en repareren zijn extra getraind. Evert-Jan: ‘de meeste medewerkers zijn trots om nóg duurzamer te kunnen rijden en deze te onderhouden. We groeien als organisatie, dus we zoeken nog collega’s.