restafvalzak gevuld met grondstoffen en label met daarop de tekst minder grijs, iedereen prijs!

Opmeer challenge minder restafval

Gemiddeld gooit iedere Opmeerder jaarlijks 108 kilo fijn huishoudelijk restafval weg. Maar nog 77% van de restafvalzak bestaat uit grondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarom wordt een unieke challenge georganiseerd. Inwoners kunnen drie maanden lang dagelijks 100 gram restafval per persoon per dag besparen. Dit kan door afvalpreventie of door het beter scheiden van restafval.

Maandag 30 september 2024

'minder grijs, iedereen prijs'

De challenge ‘minder grijs, iedereen prijs’ loopt van 1 oktober tot 1 januari 2025. Hierbij worden alle inwoners van Opmeer aangemoedigd om dagelijks 100 gram restafval per dag te minderen. Als dit lukt, krijgt ieder huishouden een beloning van 20 euro die lokaal besteed kan worden. Elke dag minder restafval weggooien is vrij eenvoudig. Dit kan al door bijvoorbeeld een bananenschil en twee eierschalen niet in de grijze bak, maar in de groene bak weg te gooien. Er worden er geen individuele bakken gewogen, het gaat om het gemiddelde restafvalgewicht van alle huishoudens bij elkaar.

lokale ambassadeurs

Inwoners worden met een communicatiecampagne opgeroepen om samen met elkaar de uitdaging aan te gaan. Afvalcoaches gaan de wijken in en er komt een mobiele milieustraat, waar inwoners klein grof afval kunnen inleveren. Volgens een enquête die de gemeente dit voorjaar heeft gehouden is hier behoefte aan. Daarnaast zijn kinderburgemeesters Julia Schipper en Luuk Ganzinga, theatermaker Nout Pekel en zwerfafvalraper Anne de Bruin ambassadeur van de challenge. Via social media en op de website hvcgroep.nl/challenge-opmeer geven zij tips aan andere inwoners.

Meisje met burgemeestersketting houdt glazen potje vast in 1 hand.

Challenge Opmeer

Lees meer over de challenge

(b)influencers aan de slag tegen afval

Om iedereen bewust te maken van zijn rol bij de verduurzaming van onze samenleving, startte de Vereniging Afvalbedrijven op vrijdag 6 september de