man leeg zak met statiegeldflesjes en blikjes in de bulkmachine

Nieuw: statiegeld inleveren in Beverwijk

Statiegeldflesjes en -blikjes kan je vanaf nu ook inleveren op afvalbrengstation Beverwijk. Hier staat een speciale bulkmachine, waar grote hoeveelheden statiegeldflesjes en -blikjes in één keer kunnen worden ingeleverd, tot wel 100 stuks per keer. Dit moet het inleveren van statiegeldverpakkingen zo makkelijk mogelijk maken.

Donderdag 26 september 2024

Hele zakken en dozen

De bulkmachine biedt bezoekers van het afvalbrengstation (ABS) de mogelijkheid om grote hoeveelheden plastic flessen en blikjes in één keer in te leveren. Hele zakken en dozen met statiegeldverpakkingen kunnen in een keer de machine in, in plaats van één voor één. Bezoekers kunnen na het inleveren kiezen om het statiegeld terug te krijgen via een Tikkie of het te doneren aan de Reddingsbrigade Wijk aan Zee. Door het inlevergemak worden inwoners gestimuleerd om meer in te leveren, waardoor nog meer flesjes en blikjes gerecycled kunnen worden tot nieuwe verpakkingen.

Extra service naar inwoners

Met de introductie van bulkmachines willen we de service verhogen naar inwoners om het zo eenvoudig mogelijk te maken om statiegeldflesjes en -blikjes apart te houden en in te leveren. Inwoners weten het afvalbrengstation nu al te vinden voor grof huishoudelijk afval, zoals grote verpakkingen. Daar past een bulkmachine voor statiegeld die hergebruik stimuleert, uitstekend bij.

Gertjan de Waard, directeur Inzameling HVC vertelt: “We hopen dat deze extra service eraan bijdraagt dat inwoners weten dat ze ook voor klein grof afval, zoals batterijen, lampen en kleine elektrische apparaten bij het ABS terecht kunnen. Deze producten belanden vaak nog in het restafval en dat is jammer. Want als we dit afval goed scheiden kunnen er weer nieuwe producten van gemaakt worden, wat weer beter is voor het milieu. Zo werken we samen aan een schone wereld.”

Proef van 6 maanden

De bulkmachine op het afvalbrengstation in Beverwijk is een proef van zes maanden en loopt tot en met maart 2025. In de komende maanden wordt er ook een bulkmachine geplaatst bij het afvalbrengstation in Westknollendam en Dordrecht.

Gerelateerd nieuws

(b)influencers aan de slag tegen afval

Om iedereen bewust te maken van zijn rol bij de verduurzaming van onze samenleving, startte de Vereniging Afvalbedrijven op vrijdag 6 september de

09 sep