v.l.n.r. wethouder van Amersfoort - gemeente Noordoostpolder, Peter Kersten - Koninklijk NLR, Arjan ten Elshof – HVC, Jaap de Zeeuw - SENF en Joost Hakkaart – DNW

grootste zonnepark tot nu toe geopend

74.000 zonnepanelen, met een vermogen van 46 MWp, leveren vanaf nu jaarlijks zo’n 43 miljoen kilowattuur zonnestroom. Dat is vergelijkbaar met het stroomverbruik van 17.000 huishoudens. Of 7.000 rondjes om de aarde rijden met je elektrische auto. Bovendien wordt met deze duurzame energie ruim 18.000 ton CO2 uitstoot vermeden. Zonnepark Sunspace is dus een grote stap naar een energieneutrale gemeente Noordoostpolder.

Maandag 8 juli 2024

unieke netaansluiting

Uniek is dat we het nieuwe zonnepark aan hebben gesloten op een bestaande aansluiting op het energienet van de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW). De netaansluiting wordt dus gedeeld met meerdere gebruikers en zo wordt slim gebruik gemaakt van bestaande netinfrastructuur. Een nieuwe aansluiting en het aanleggen van nieuwe bekabeling is niet nodig. Hierdoor kost het de netbeheerders veel minder tijd en werk.

opening zonnepark Sunspace

Filmbestand
Volume
Video progress

inwoners profiteren mee

Naast het opwekken van duurzame energie, vinden we het als publiek bedrijf belangrijk om met onze projecten ook een positieve bijdrage te leveren voor de natuur, de omgeving en de inwoners. Arjan ten Elshof, directeur Duurzame Energie bij HVC: “Inwoners denken mee, participeren en profiteren financieel mee van de opbrengsten van het park”.

Bij zonnepark Sunspace gebeurt dat op de volgende manieren:

• Het zonnepark levert een jaarlijkse bijdrage aan het duurzaamheidsfonds van de gemeente Noordoostpolder;

• Als het zonnepark winst maakt, gaat er een bijdrage naar Stichting Energieneutraal Noordelijk Flevoland (SENF). Hiermee gaat de stichting lokale projecten voor inwoners in de polder realiseren;

• Omwonenden kunnen investeren in het zonnepark via obligaties met een vaste rente.

zonnepark dat opgaat in het landschap

Het zonnepark met ongeveer 250.000 m2 aan zonnepanelen, ligt op het terrein van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Marknesse. Dat zijn zo'n 36 voetbalvelden aan panelen die duurzame stroom opwekken. In het ontwerp van het zonnepark is zorgvuldig rekening gehouden met de inpassing in het landschap, de natuur en de omwonenden. Hierdoor worden de zonnepanelen zoveel mogelijk aan het zicht onttrokken. En de brede oevers en groenstroken leveren extra leefomgeving op voor kleine dieren, vogels en insecten.

luchtfoto zonnepark Sunspace
luchtfoto zonnepark Sunspace

lokale samenwerking

Zonnepark Sunspace is een initiatief van Stichting Energieneutraal Noordelijk Flevoland (SENF) en HVC. Zij zijn samen om tafel gegaan met NLR, de eigenaar van het terrein waar het zonnepark uiteindelijk is gerealiseerd. Bij de opening van het zonnepark waren ook wethouder Van Amersfoort van gemeente Noordoostpolder, NWB Bank, de aannemers en uiteraard omwonenden van zonnepark Sunspace aanwezig.

Geen resultaten gevonden.