Foto van iemand die de Energiekrant leest

Energiekrant Drechtsteden is uit

Op zoek naar informatie over het verduurzamen van je woning of bedrijfspand? Je leest het in de Energiekrant. De gratis krant staat vol met tips en informatie voor een overstap naar duurzame energie. Deze week valt de krant op de mat bij alle adressen in de Drechtsteden.

Vrijdag 20 oktober 2023

eerste exemplaar uitgereikt

De Dordtse Sylvia Muller (31) en haar zoontje Jayden (3) kregen de eerste Energiekrant Drechtsteden van wethouder en portefeuillehouder energietransitie Jacqueline van Dongen. Ondernemers, verenigingen en inwoners uit de regio Drechtsteden vertellen verhalen over verduurzamen. Deze week valt de Energiekrant bij inwoners van de regio Drechtsteden op de deurmat. De krant is een initiatief van Smart Delta Drechtsteden in samenwerking met organisaties die samen werken aan de energietransitie in de regio Drechtsteden.

Energie besparen? Huis of bedrijf verduurzamen? Van het aardgas af? In de Energiekrant delen ondernemers, verenigingen en inwoners uit de regio Drechtsteden hun ervaring. Ze vertellen hoe zij verduurzaamd hebben. Zij geven ook tips om energie te besparen in huis of het bedrijf. Jacqueline van Dongen is blij met de Energiekrant. “In de krant lees je inspirerende verhalen. Deze verhalen en het werk om deze krant te maken, laten zien dat we het samen doen. Inwoners, gemeenten en partners werken samen aan een energieneutraal 2050. De Energiekrant is het bewijs van deze samenwerking. Inwoners hebben echt iets aan alle praktische tips.”

Dordtse Sylvia Muller (31) en haar zoontje Jayden (3) krijgen uit handen van wethouder Jacqueline van Dongen het eerste exemplaar uitgereikt.

Foto van het uitreiken van het eerste exemplaar van de Energiekrant
Foto van het uitreiken van het eerste exemplaar van de Energiekrant

Bordevol tips

De krant staat bordevol handige tips waarvan Sylvia er zeker nog een aantal van gaat proberen. “Bijvoorbeeld het ontdooien van koelkast of vriezer. Dat deed ik nooit, maar het kan helpen om energie te besparen. Misschien zijn zonnepanelen een duurzame oplossing. Daar ga ik eens naar kijken.” Sylvia is lerares op een school. Ze merkt dat jongeren niet echt bezig zijn met duurzaamheid. “Ze vinden het onderwerp minder interessant”, zegt ze. Ik hoop dat de krant hen bewuster maakt.” Energie besparen is van belang. Je draagt bij aan een duurzame wereld. Het gaat toch om de toekomst. Van mijn kinderen, maar ook van hun kinderen later.”

ook online

Iedere Energiekrant bevat, naast de regionale verhalen en informatie, lokale informatie. Alle kranten van de zeven Drechtstedengemeente zijn online te bekijken en te downloaden op de website van Drechtstedenenergie via de onderstaande button. Op deze website zijn ook de losse verhalen uit de krant te lezen.

drechtsteden gaan voor nieuwe energie

In de regio Drechtsteden wordt vanuit de Regionale Energie Strategie (RES) gewerkt aan de overstap naar duurzame energie. Het einddoel is een energieneutrale regio in 2050. In de zomer van dit jaar is de eerste voorgangsrapportage gepresenteerd, met de resultaten tot nu toe en de belangrijkste uitdagingen voor de komende jaren. Op de website www.drechtstedenenergie.nl staat de meest actuele informatie.

over Smart Delta Drechtsteden

Binnen Smart Delta Drechtsteden werken ruim 35 partijen uit overheid, onderwijs en bedrijfsleven slim samen aan een toekomstbestendige regio voor de ongeveer 300.000 mensen die in de Drechtsteden wonen. Samen bouwen zij aan meer woningen, nieuwe energie, slimme technologie, toegepaste innovatie, banen van nu en toekomst en een goede bereikbaarheid van de regio. Zo gaan we slim samen vooruit.

op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Smart Delta Drechtsteden? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Dan ontvang je aan het einde van de maand het belangrijkste nieuws uit de regio.

Gerelateerd nieuws