Vereniging Afvalbedrijven-Aftrap campagne TrashTalks Top of Troep

(b)influencers aan de slag tegen afval

Om iedereen bewust te maken van zijn rol bij de verduurzaming van onze samenleving, startte de Vereniging Afvalbedrijven op vrijdag 6 september de sociale media campagne TrashTalks. De voorzitter van de Vereniging Afvalbedrijven, Boris van der Ham, HVC directeur, Dion van Steensel, en ‘binfluencer’ Elize Been gaven het startschot van de campagne bij HVC in Alkmaar. 

Maandag 9 september 2024

samen afvalvrij

Bedrijven in de afvalsector werken hard aan de overgang naar een circulaire economie. In Nederland recyclen we al 80% van ons afval. Afvalverwerkers leveren bovendien bijna 10% van de hernieuwbare energie. Maar het kan altijd nog beter. Daarom doet de branchevereniging met deze campagne een oproep aan consumenten, producten en onze overheid.

Afvalvrij bij HVC

Als HVC streven wij naar een afvalvrije samenleving waarin geen (huishoudelijk) restafval meer wordt verbrand en schadelijke emissies zoals CO2 worden vermeden. Daarom zetten we ons voor het voorkomen van het ontstaan van afval en we scheiden en hergebruiken het afval dat wel ontstaat. Als er minder afval is, hoeven we namelijk steeds minder te scheiden, verbranden of recyclen. Dit is niet alleen goed voor onze planeet, maar ook voor de portemonnee. Met kleine stappen kunnen we samen werken aan een toekomst zonder afval. 

Maatschappelijke oproep

De campagne TrashTalks is een maatschappelijke oproep aan consumenten om zoveel mogelijk afvalvrij te shoppen. Consumenten worden ‘binfluencers’ door juist die producten te kopen die herbruikbaar en recyclebaar zijn. Ook producenten en onze overheid moeten hun verantwoordelijkheid nemen, vinden de afvalverwerkers. ‘Een groot deel van bijvoorbeeld supermarktverpakkingen is niet of beperkt recyclebaar’, legt Boris van der Ham, scheidend voorzitter van de Vereniging Afvalbedrijven uit, ‘Nu heb je als consument vaak geen idee of een product herbruikbaar of recyclebaar is. Dat willen wij met TrashTalks veranderen.’

Binfluencers

Met een informatieve en ludieke sociale media campagne struinen bekende en onbekende ‘binfluencers’ het web en de winkelstraten af op zoek naar voorbeelden van ‘Top of Troep’. Ze geven tips over wat je wél en niét moet kopen. Sommige producten zijn niet ontworpen voor recycling en verpakt in materialen die misschien nooit meer van deze aardbol verdwijnen of gemaakt om weg te gooien. ‘Afvalinzamelaars en -verwerkers stoppen aan de 'achterkant' veel tijd en energie in het scheiden, hergebruiken en verwerken van afval. Maar aan de 'voorkant' van de keten moet ook nog veel gebeuren. Het goed scheiden van afvalstromen levert de schoonste en beste materialen voor hergebruik of recycling op’, legt Boris van der Ham, voorzitter van de Vereniging Afvalbedrijven uit.

De branchevereniging vraagt producenten hun producten zo te ontwerpen dat ze goed recyclebaar zijn of een tweede leven krijgen. Politiek en overheden moeten zorgen voor beleid en handhaving.

Via het Instagram-kanaal TrashTalks deelt de Vereniging Afvalbedrijven video’s, ‘Top of Troep’-producten en wekelijkse Weetjes. ‘Consumenten leren we bewuster en slimmer om te gaan met afval. Met als doel ook producenten en politici te overtuigen van de waarde van ons afval.’

Gerelateerd nieuws

Mobiele milieustraat in Opmeer

Voor één koffiekopje of een kapotte sok rijden de meeste inwoners niet naar het afvalbrenstation of de textielbak.

29 okt
Mobiele milieustraat