hvc-app en iDIN
Inzicht in ledigingen en stortingen in de app mogen wij alleen geven als jij je adres bevestigt. Dit is privacygevoelige informatie en mogen wij niet zomaar aan iedereen tonen. Om echt vast te stellen dat jij daadwerkelijk op het adres woont, vragen we je jouw gegevens na 6 maanden opnieuw via iDIN te bevestigen.
iDIN en veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Selecteer voor antwoord
Wat is iDIN?
Inzicht in jouw afvalgedrag mogen wij alleen aan je geven wanneer jij je adres aan ons bevestigt. Dit heeft te maken met jouw privacy en mogen we niet zomaar aan iedereen laten zien. Om echt vast te stellen dat jij ook daadwerkelijk op het opgegeven adres woont, vragen we je jouw adresgegevens via iDIN te bevestigen.
iDIN is een manier om via jouw bank te controleren of je daadwerkelijk op het adres woont dat je hebt opgegeven in de app. Je logt daarbij in bij je bank. En wij checken dan alleen of het adres dat jij hebt opgegeven hetzelfde is als het adres dat bij jouw bank bekend is. Er wordt geen geld afgeschreven of andere bankgegevens aan ons doorgegeven. Met iDIN voorkomen we fraude en misbruik van jouw (adres)gegevens.
Lees meer informatie over iDIN en hoe het werkt.
Selecteer voor antwoord
Hoe werkt iDIN in de app?
Woon je in een recycle-tariefgemeente en heb je een account in de HVC-app aangemaakt? Dan vragen wij via de HVC-app of jij je adres wilt bevestigen met iDIN. Via ‘voor jou’ in het menu zie je het bericht staan om je adres te bevestigen.
iDIN is een manier om via jouw bank te controleren of je daadwerkelijk op het adres woont dat je hebt opgegeven in de app. Je logt daarbij in bij je bank. En wij checken dan alleen of het adres dat jij hebt opgegeven hetzelfde is als het adres dat bij jouw bank bekend is. Er wordt geen geld afgeschreven of andere bankgegevens aan ons doorgegeven. Met iDIN voorkomen we fraude en misbruik van jouw (adres)gegevens.
Klopt het adres, dan kun je verder met het aanmaken van een account en vanaf dat moment kun je in de app zien hoe vaak je restafval hebt aangeboden. Klopt het adres niet met het adres dat bij de bank bekend is, dan kun je de app wel gebruiken maar krijg je geen inzicht in je restafvalgegevens.
Selecteer voor antwoord
Wat als iDIN niet werkt?
Het kan zijn dat iDIN niet werkt, bijvoorbeeld doordat jouw bank iDIN niet ondersteunt. Wij hebben dan geen alternatief en je ziet dan niet hoe vaak je restafval hebt aangeboden in de app en wat de kosten hiervan zijn. Je kunt dan contact opnemen met jouw gemeente. De app is een extra service van HVC om jou inzicht te geven.
Is er een technisch probleem, probeer het dan later nog een keer of meld het bij onze klantenservice.
Selecteer voor antwoord
Welke banken doen mee met iDIN?
De volgende banken werken met iDIN: Rabobank, ING, ABN AMRO, Bunq, SNS, ASN, Regio Bank.
Selecteer voor antwoord
Mijn bank gebruikt geen iDIN? Hoe kan ik toch mijn restafvalstatus zien?
Je kunt hiervoor contact opnemen met jouw gemeente. Inzicht in jouw restafvalgegevens via de HVC-app is een extra service van HVC.
Selecteer voor antwoord
Waarom moet ik iedere 6 maanden opnieuw mijn gegevens bevestigen?
Om zeker te weten dat je nog op dat adres woont en om jouw privacygegevens te beschermen.
Selecteer voor antwoord
Waarom moet ik mijn adres bevestigen via iDIN en niet via DigiD?
DigiD is alleen te gebruiken door overheidsinstanties, HVC is dat niet en mag hier daarom geen gebruik van maken. Wij gebruiken daarom iDIN.
Selecteer voor antwoord
Moet ik betalen voor iDIN?
Nee. Je doet geen betaling en deelt geen betaalgegevens tijdens de iDIN-bevestiging.
Selecteer voor antwoord
Ik ben vergeten om opnieuw mijn adresgegevens via iDIN te bevestigen. Wat nu?
De link om je adresgegevens opnieuw te bevestigen is 2 maanden geldig. Als je niet binnen 2 maanden opnieuw je adresgegevens bevestigt via iDIN, dan verlies je inzicht in jouw restafvalstatus in de app. Het is na die 2 maanden niet meer mogelijk om jouw account te herstellen. Wel kun je, je opnieuw aanmelden via het startscherm 'voor jou', door op het actie blokje te klikken om meer functionaliteiten te activeren. Vanaf dat moment kan je weer in de app zien hoe vaak je restafval aanbiedt, maar je eerdere gegevens zijn niet meer zichtbaar in de HVC-app. Hiervoor kan je contact opnemen met jouw gemeente.
Selecteer voor antwoord
Ik ben verhuisd. Kan de nieuwe bewoner nu mijn restafvalgegevens inzien van de maanden ervoor?
Nee, die bewoner moet zich aanmelden en zijn/haar adresgegevens bevestigen met iDIN. Pas vanaf dat moment heeft deze nieuwe bewoner inzicht.
Selecteer voor antwoord
Ik ga verhuizen. Kan ik nog wel mijn (oude) restafvalgegevens inzien van mijn oude adres in de app?
Nee, deze functionaliteit is nog niet beschikbaar. Je kunt hiervoor contact opnemen met jouw gemeente.
Selecteer voor antwoord
Krijgt HVC met dit aanmeldproces beschikking over bankgegevens van de aanmelder?
Nee. HVC heeft geen inzicht in de bankgegevens. Er is alleen een check of het adres overeenkomt.
Selecteer voor antwoord
Ik sta onder bewind, maar waarom kan ik me niet identificeren via iDIN?
Sta jij onder bewind? Dan is jouw beschermingsbewindvoerder verplicht de banken waar je jouw bankrekening hebt, te informeren. De bank kan dan het internetbankieren blokkeren. Als je iDIN gebruikt, log je in met de inlogmethode van je bank. Je kan dit dus niet doen als het internetbankieren geblokkeerd is door jouw bank.
Recycle-tarief
Recycle-tarief is een nieuwe manier van het berekenen van de afvalstoffenheffing. Hiermee krijg je zelf invloed op de hoogte van jouw afvalstoffenheffing. Recycle-tarief bestaat uit twee delen; een vast en een variabel deel.