Telefoon met de HVC-app daarop geopend. Daarnaast liggen gepropt papier en een eierdoos

Download de HVC-app

Wil je nooit meer te laat je bak buiten zetten, altijd inzicht hebben in welke bak je je afval kwijt kunt en weten waar de dichtstbijzijnde containers zijn? Met de HVC-app kan het allemaal. Maar er is nog meer. 

scan de QR-code

Bezoek je onze website op dit moment niet met een mobiele telefoon? Scan deze QR-code dan met de camera van je mobiele telefoon en download onze HVC-app

qr-code voor het downloaden voor de HVC-app

Afvalkalender

Afvalbak vol? Zetten de buren hun bak buiten? Dat zijn vaak aanwijzingen die je eraan herinneren dat de bak op die dag wordt geleegd. Maar om zeker te weten wanneer wij jouw bak(ken) komen legen, kan je ook in onze app kijken. Door het intypen van je postcode en huisnummer zie je wanneer welke bak geleegd wordt. Ook kan je aangeven of je hierover meldingen wil ontvangen.

Afvalwijzer

Twijfel je weleens in welke afvalbak het hoort? In de app vind je ook de afvalwijzer. Gebruik het invulveld of maak een foto van het afval of scan de barcode. Foto maken of barcode scannen werkt vooral voor je dagelijkse boodschappen. De app geeft daarna aan in welke bak het afval hoort. Staat het product er niet in? Laat het ons weten, dan voegen we het toe.

Maak een account aan

Met het aanmaken van een persoonlijk account, krijg je toegang tot tips op maat om het afval scheiden makkelijk te maken.

Heb je recycle-tarief? Dan krijg je met een account ook inzicht in hoe vaak je je restafvalbak laat legen of de ondergrondse restafvalcontainer gebruikt. En kan je de uitdaging aangaan om beter afval te scheiden en minder restafval over te houden door zelf een afvaldoel in te stellen in de app. 

Tips op maat

Of je nu in een boerderij, een rijtjeshuis of een flat woont. Woon je alleen of met meerderen, heb je huisdieren of niet? Iedereen gooit dagelijks afval weg. Via onze app kan je tips krijgen die afval scheiden in jouw situatie makkelijker maken.

Ontwikkelingen in de app

De ontwikkelingen staan niet stil. We werken continu aan verbeteringen en nieuwe mogelijkheden, zoals op maat gemaakte informatie. Daarnaast wordt het in de toekomst ook mogelijk om de verzamelcontainers te openen met een digitale afvalpas, in te zien hoe vol de verzamelcontainers zijn en of er eventueel storingen zijn. 

Vragen?

Kijk of jouw vraag al bij de meest gestelde vragen hieronder staat. Geen antwoord op jouw vraag? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Meest gestelde vragen

Meest gestelde vragen

Selecteer voor antwoord

Met een account krijg je advies op maat op basis van de informatie over jouw huishouden. Die gegevens slaan wij op in jouw app account. Heb je recycle-tarief? Dan krijg je met een account ook inzicht in het aantal keer dat je restafval aanbiedt en kan je een afvaldoel instellen.  Dit is persoonlijke informatie en die willen wij beveiligen. Om echt vast te stellen dat jij de werkelijke gebruiker bent, voegen we iDIN verificatie toe. Zo kun je in een veilige omgeving inloggen en kan niemand anders toegang krijgen tot jouw account. Lees meer informatie over iDIN en hoe het werkt.  

Selecteer voor antwoord

Ja, een account aanmaken is een keuze van de gebruiker. Als er wordt gevraagd of je een account aan wilt maken, dan kan je kiezen voor ‘overslaan’. Sla je deze stap over, dan kun je de app gebruiken met alleen je adresgegevens (postcode + huisnummer) die je hebt ingevuld. Je kunt dan alleen gebruik maken van de functionaliteiten zoals de afvalkalender, afvalwijzer en actuele meldingen.

Selecteer voor antwoord

Geen probleem, via de optie ‘wachtwoord vergeten’ kan je een nieuw wachtwoord aanmaken.

Selecteer voor antwoord

Ja. Klik rechtsonder in de HVC-app op Meer, scroll naar beneden. Klik op de rode knop 'verwijder mijn gegevens'. 

Selecteer voor antwoord

Heb je op het nieuwe adres weer HVC als afvalinzamelaar? Pas dan alleen je adres aan in de app via ‘meer’ onderin het menu van de app. Kies ‘mijn gegevens’ en vervolgens ‘profiel’. Hier kun jij jouw adres aanpassen.  Kom je in of blijf je binnen een gemeente waar het recycle-tarief wordt gebruikt wonen? Dan wordt gevraagd om opnieuw je adres te verifiëren (iDIN). Pas daarna krijg je toegang tot de gegevens over het aantal keer dat er restafval is aangeboden op dit adres. Is HVC niet meer de partij die op je nieuwe adres afval inzamelt, verwijder dan je account (indien je die hebt) en de app. Je nieuwe afvalinzamelaar heeft vast een andere optie. 

Selecteer voor antwoord

Maximaal 48 uur na het legen van de restafvalbak of storting in de ondergrondse restafvalcontainer zie je de informatie in de app.

Selecteer voor antwoord

Onder het overzicht van jouw restafvalstatus staat een rode i. Klik hierop voor uitleg.  Het overzicht geeft inzicht in het aantal keer dat je restafval hebt aangeboden, het doel dat jezelf hebt ingesteld of kan instellen en het verwachte aantal keer dat je restafval aanbiedt op basis van je huidige aanbiedgedrag.

Selecteer voor antwoord

Inzicht in jouw afvalgedrag mogen wij alleen aan je geven wanneer jij je adres aan ons bevestigt. Dit heeft te maken met jouw privacy en mogen we niet zomaar aan iedereen laten zien. Om echt vast te stellen dat jij ook daadwerkelijk op het opgegeven adres woont, vragen we je jouw adresgegevens via iDIN te bevestigen. iDIN is een manier om via jouw bank te controleren of je daadwerkelijk op het adres woont dat je hebt opgegeven in de app. Je logt daarbij in bij je bank. En wij checken dan alleen of het adres dat jij hebt opgegeven hetzelfde is als het adres dat bij jouw bank bekend is. Er wordt geen geld afgeschreven of andere bankgegevens aan ons doorgegeven. Met iDIN voorkomen we fraude en misbruik van jouw (adres)gegevens.  Lees meer informatie over iDIN en hoe het werkt.

Selecteer voor antwoord

Woon je in een recycle-tariefgemeente en heb je een account in de HVC-app aangemaakt? Dan vragen wij via de HVC-app of jij je adres wilt bevestigen met iDIN. Via ‘voor jou’ in het menu zie je het bericht staan om je adres te bevestigen. iDIN is een manier om via jouw bank te controleren of je daadwerkelijk op het adres woont dat je hebt opgegeven in de app. Je logt daarbij in bij je bank. En wij checken dan alleen of het adres dat jij hebt opgegeven hetzelfde is als het adres dat bij jouw bank bekend is. Er wordt geen geld afgeschreven of andere bankgegevens aan ons doorgegeven. Met iDIN voorkomen we fraude en misbruik van jouw (adres)gegevens.  Klopt het adres, dan kun je verder met het aanmaken van een account en vanaf dat moment kun je in de app zien hoe vaak je restafval hebt aangeboden. Klopt het adres niet met het adres dat bij de bank bekend is, dan kun je de app wel gebruiken maar krijg je geen inzicht in je restafvalgegevens. 

Selecteer voor antwoord

Het kan zijn dat iDIN niet werkt, bijvoorbeeld doordat jouw bank iDIN niet ondersteunt. Wij hebben dan geen alternatief en je ziet dan niet hoe vaak je restafval hebt aangeboden in de app en wat de kosten hiervan zijn. Je kunt dan contact opnemen met jouw gemeente. De app is een extra service van HVC om jou inzicht te geven.  Is er een technisch probleem, probeer het dan later nog een keer of meld het bij onze klantenservice.