Chauffeur staat voor HVC wagen in Alkmaar

Wij staan voor je klaar

Vanaf 1 juni zamelt HVC het afval in van gemeente Alkmaar. Voor het maken van een afspraak voor het ophalen van grof afval, het aanvragen van een (nieuwe) afvalpas, een nieuwe bak aan huis en bij vragen/klachten neem je contact met ons op. Ook kun je zelf een aantal zaken snel en makkelijk online regelen via onze app of website.

veel gestelde vragen

veel gestelde vragen

Selecteer voor antwoord

Informatie over de inzameling van jouw afval krijg je nu van HVC. Via onze website of de gratis HVC-app kun je jouw persoonlijke afvalkalender bekijken. Na het invullen van je postcode en huisnummer zie je wanneer welke bak geleegd wordt. Als je vragen of klachten hebt, neem dan contact op met onze klantenservice. Op de pagina van de klantenservice vind je alle contactmogelijkheden.

Selecteer voor antwoord

De klantenservice is op werkdagen bereikbaar tussen 08.00 en 17.00 uur. Op de pagina van de klantenservice vind je alle contactmogelijkheden.  

Selecteer voor antwoord

Voorlopig kun je jouw huidige afvalpas blijven gebruiken. Als er op termijn nieuwe HVC-afvalpassen komen, word je hierover geïnformeerd.   

Selecteer voor antwoord

Met de afvalpas kan je afval in een ondergrondse- of bovengrondse container doen of bij een afvalbrengstation of milieustraat brengen. Je kan online zelf een nieuwe pas aanvragen. Een nieuwe pas kost € 7,50.

Selecteer voor antwoord

Het is niet mogelijk om een tweede afvalpas aan te vragen. We werken er aan om het mogelijk te maken de afvalpas aan de HVC-app te koppelen. Dan wordt het mogelijk de container te openen met jouw smartphone. 

Selecteer voor antwoord

Ben je niet in de gelegenheid om het grof afval naar het afvalbrengstation te brengen? Maak dan online een afspraak voor het ophalen van jouw grof afval. Je ontvangt per mail een bevestiging met daarin de datum waarop HVC het afval ophaalt. Pas als je deze bevestigingsmail hebt ontvangen, is de afspraak definitief. Kijk voor de zekerheid ook in je ongewenste mail. Zet het grof afval op de ophaaldag uiterlijk om 7.30 uur op de afgesproken plaats. Doe dit niet te vroeg, zodat er geen andere spullen bij worden gezet. Bundel het afval zo, dat het door één persoon te tillen is. Bouw- en sloopafval zoals steen, beton, glas, etc. halen wij niet op.

Selecteer voor antwoord

Het afvalbrengstation blijft voorlopig gewoon op dezelfde plek. Je vindt het afvalbrengstation op de Kitmanstraat 26 in Alkmaar. De openingstijden zijn: •    maandag t/m vrijdag: 8.00 uur tot 16.00 uur •    zaterdag: 8.30 uur tot 16.00 uur

Selecteer voor antwoord

Is je bak of container niet geleegd? Geef het door via melding openbare ruimte

Selecteer voor antwoord

Is jouw bak stuk, neem dan contact op met onze klantenservice. Woon je in de gemeente Ridderkerken en is je bak kapot? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 0180-451234.

Selecteer voor antwoord

Dit verschilt per gemeente. extra papier-, plastic- of gft-bak aanvragen? Neem contact op met onze klantenservice. extra restafvalbak aanvragen? In de meeste gevallen regel je dit via jouw gemeente. Er zijn kosten en voorwaarden aan verbonden:
  • Er is dan of een medische verklaring nodig of
  • er moeten meer dan 5 bewoners staan ingeschreven op hetzelfde adres of
  • je hebt 3 jonge kinderen die luiers dragen.

Selecteer voor antwoord

Op iedere container staat een nummer. Als je dit nummer meldt bij de klantenservice, zorgen wij dat de container snel geleegd/gemaakt wordt. Op de pagina van de klantenservice vind je alle contactmogelijkheden (telefoon, chat, social media, contactformulier).  

Selecteer voor antwoord

In de HVC-app vind je de afvalkalender en zie je direct op welke dag het afval bij jou wordt opgehaald. Je kunt hier ook een melding over ontvangen, zo weet je altijd wanneer welke bak geleegd wordt. Ook kun je de dichtstbijzijnde verzamelcontainers en het adres van het afvalbrengstation vinden in de app. Twijfel je weleens in welke afvalbak het hoort? De afvalwijzer in de HVC-app geeft antwoord! Maak een foto van het afval of scan de barcode en krijg te zien in welke bak het afval hoort.  De app is gratis te downloaden in de App Store of Google Playstore.

Selecteer voor antwoord

Met een account krijg je advies op maat op basis van de informatie over jouw huishouden. Die gegevens slaan wij op in jouw app account. Heb je recycle-tarief? Dan krijg je met een account ook inzicht in het aantal keer dat je restafval aanbiedt en kan je een afvaldoel instellen.  Dit is persoonlijke informatie en die willen wij beveiligen. Om echt vast te stellen dat jij de werkelijke gebruiker bent, voegen we iDIN verificatie toe. Zo kun je in een veilige omgeving inloggen en kan niemand anders toegang krijgen tot jouw account. Lees meer informatie over iDIN en hoe het werkt.  

Selecteer voor antwoord

Ja, een account aanmaken is een keuze van de gebruiker. Als er wordt gevraagd of je een account aan wilt maken, dan kan je kiezen voor ‘overslaan’. Sla je deze stap over, dan kun je de app gebruiken met alleen je adresgegevens (postcode + huisnummer) die je hebt ingevuld. Je kunt dan alleen gebruik maken van de functionaliteiten zoals de afvalkalender, afvalwijzer en actuele meldingen.

Selecteer voor antwoord

Twijfel je weleens in welke afvalbak het hoort? In de app vind je ook de afvalwijzer. Gebruik het invulveld of maak een foto van het afval of scan de barcode. Foto maken of barcode scannen werkt vooral voor je dagelijkse boodschappen. De app geeft daarna aan in welke bak het afval hoort. Staat het product er niet in? Laat het ons weten, dan voegen we het toe. Meer informatie vind je op de pagina over de afvalwijzer.

Selecteer voor antwoord

Bij Stadswerk072 kun je onder andere terecht met vragen over openbare verlichting, wegen, speelvoorzieningen, riolering, bruggen en projecten in de openbare ruimte. Meer informatie vind je op stadswerk072.nl

Selecteer voor antwoord

De mensen die nu bij Stadswerk072 in dienst zijn en die betrokken zijn bij de inzameling van het huishoudelijk afval, het afvalbrengstation en de werkplaats voor de voertuigen, komen in dienst van HVC. 

Selecteer voor antwoord

De gemeente bepaalt de afvalstoffenheffing. Voor informatie over de afvalstoffenheffing kun je op de website van gemeente Alkmaar terecht op de pagina Belastingen. Of je belt met telefoonnummer 14072.

Selecteer voor antwoord

De gemeente bepaalt de afvalstoffenheffing. Voor informatie over de afvalstoffenheffing kun je op de website van gemeente Alkmaar terecht op de pagina Belastingen. Of je belt met telefoonnummer 14072.

Selecteer voor antwoord

Via onze klantenservice kun je een geprinte afvalkalender opvragen. Hou er wel rekening mee dat inzameldagen gedurende het jaar kunnen wijzigen. Met name rond feestdagen is het mogelijk dat we op een eerder of later moment langskomen om de bakken te legen of zakken op te halen. Kijk vroegtijdig in de afvalkalender voor de meest actuele inzameldata. Of download de HVC-app, dan kun je ook een melding instellen zodat je altijd weet wanneer welke bak geleegd wordt.

Selecteer voor antwoord

Het kan natuurlijk voorkomen dat je een klacht hebt over onze dienstverlening. Meld deze dan bij onze klantenservice en wij nemen je klacht direct in behandeling.

Download de HVC app!

  • Directe toegang tot de afvalkalender.
  • Krijg notificaties als je de bak aan de straat moet zetten.
  • Alle informatie over het scheiden van je afval altijd bij de hand.
""